Oplatí sa v roku 2018 kúpiť diesel?

Francúzski a talianski výrobcovia automobilov pod vedením skupiny Fiat sa stali priekopníkmi akumulátorového vstrekovania a na konci 90. rokov sa pustili do práce; BMW 330d zrazu vyzeralo príťažlivo rýchlo a hospodárne s revolučným prínosom olejových horákov. U britských vodičov to malo dobrý ohlas – predaj motorových vozidiel vzrástol z 19% v roku 2007 na rekordnú úroveň 56% v roku 2011. V roku 2015 však "VW Dieselgate" drasticky obmedzil atraktívne tankovanie.
Po škandále Volkswagenu s emisiami ide o najväčšieho Európskeho výrobcu áut, ktorý zrýchlil výrobu elektromobilov a urobil z dieselov verejného nepriateľa č. 1. Ale je tento humbuk oprávnený? Nie je diesel aj naďalej pre mnohých vodičov inteligentnou voľbou? A čo by ste mali robiť, ak vlastníte dieselový automobil alebo uvažujete o jeho kúpe v roku 2018?

tankovat
 
Kolaps v predaji dieselových áut: Prečo sú Briti opatrní?
Zdá sa, že majitelia automobilov sú po emisnom škandále stále nervózni. Vlády v Spojenom kráľovstve a na celom svete zvyšujú rétoriku proti nafte. Zavedenie daní na dieselové autá tiež nevyzerá príliš priaznivo. Okrem iného, predaj dieselov v Spojenom kráľovstve poklesol v roku 2017 o 17%, takže majitelia takýchto áut môžu mať neskôr problém predať svoje auto.
 
Budú teda dieselové autá zakázané?
To zrejme asi nie, hoci v niektorých mestách budú tie najšpinavšie modely vyradené. Od apríla 2019 bude londýnska zóna s ultra nízkymi emisiami účtovať poplatky autám, ktoré nebudú spĺňať normu Euro 6. Dobrou správou je, je moderné dieselové motory sú pôsobivo čisté s dostatočným systémom na odvod spalín.

bmw
 
Budúcnosť dieselových áut v Spojenom kráľovstve
Úrady po celom svete vypracúvajú plány na čistenie spaľovacích motorov. Niektoré krajiny, vrátane Veľkej Británie, grandiózne sľúbili, že do roku 2040 úplne vyradia spaľovacie motory, aj keď realita je taká, že väčšina ekonomík sa aj naďalej bude spoliehať na fosílne palivá.